A gyomor mirigyeiből kiinduló rosszindulatú daganat ( 7 )

A gyomorrák kialakulására számos belső (genetikai) és külső (környezeti) tényező hatással van. A genetikai tényezők szerepére utal, hogy "A" vércsoportú személyeknél gyakoribb, illetve kimutattak egy génmutációt, mely a betegségre hajlamosít.

• A genetikai tényezők szerepére utal, hogy "A" vércsoportú személyeknél gyakoribb, illetve kimutattak génmutációt is, mely a betegségre hajlamosít.
  • A Helicobacter pylori nevű baktérium, amely felelős a gyomorfekély egyes típusainak kialakulásáért is, jelenlétével növeli a kockázatot.
  • Egyéb állapotok szintén hajlamosíthatnak a gyomorrák kialakulására: a gyomornyálkahártya idült gyulladása,
  • egyes előzetes gyomorműtétek,
  • a gyomor jóindulatú daganatai (az ún. polipok egyes formái)
  •  illetve a hosszú időn keresztül fennálló gyomorfekély.
  • A betegség kialakulásában a táplálkozási szokások is közre játszanak. Fokozott a kockázat túl sok füstölt vagy sózott étel fogyasztása esetén. (Ellenben a sárgarépa vagy a sütőtök színét adó béta-karotin, a C-vitamin és az egyéb antioxidánsok fogyasztása védő jellegű.
  •  A kockázat dohányzó személyeknél is fokozott.

A betegség tünetei

A gyomorrák tünettana korai stádiumban nem jellegzetesek, így a betegség gyakran csak előrehaladott formában ismerhető fel.

A panaszok bizonytalanok: étvágytalanság, gyomortáji kényelmetlen érzés, étel- illetve húsundor, teltségérzés. Mint a legtöbb rosszindulatú daganat esetében, a gyomorráknál is jellemző az egyéb okkal nem magyarázható fogyás. Jelentkezhet fekete széklet, amennyiben a daganat a gyomor falának vérzését okozza. Néha nehezített nyelést, étkezés utáni masszív hányást tapasztalnak a betegek.