Betegtájékoztató

Gyomortükrözés (Gastroscopia)

Célja

Ez ma a gyomor és a nyelőcső, valamint a nyombél legelterjedtebb, legkorszerűbb vizsgálóeljárása. Szinte teljesen kiszorította a klasszikus gyomorröntgent. Bizonyos esetekben, amikor például a nyelőcső működését, a gyomor ürülését szeretné az orvos megismerni, elvégzik még a nyelésröntgent, de a gyomor- és nyombélfekélyek kimutatására, a gyomorpanaszok kivizsgálására elsősorban a tükrözés ajánlott. Láthatóvá teszi az említett szakaszok nyálkahártyáján lévő elváltozásokat, elsősorban fekélyeket, daganatokat, polipokat, valamint azonnali beavatkozás-terápiás lehetőséget is nyújt.

Leírás

A vizsgálathoz a betegnek a bal oldalára kell feküdnie. A fogai közé helyezett csutorán keresztül vezetik be a hajlékony, mintegy kisujjnyi vastag csövet a szájüregébe. A kis csövet le kell nyelni. Az orvos nem „tuszkolja, tolja, erőlteti, mint ahogy némely beteget ezzel rémítenek el. A vizsgálat optimális esetben néhány percet vesz igénybe.
Az eszközzel megvizsgálható a nyelőcső, a gyomor és a nyombél kezdeti szakasza. A gasztroszkópban üvegszálas optika továbbítja a fényt, illetve a képet. Az eszköz mozgásához és a megfelelő képalkotáshoz szabad térre van szükség, ezért a gasztroszkóp egyik csatornáján vizsgálat közben levegőt fúj az orvos a gyomorba. Szükség esetén ezt a levegőt vagy a felesleges gyomorváladékot le is tudja szívni.

Az eszköz másik vékony kis csatornáján keresztül speciális fogókkal apró szövetmintát lehet venni a betegségre gyanús elváltozásból, vérző fekélybe, nyelőcső visszérbe a vérzést elállító anyag fecskendezhető, ez utóbbira esetleg a vérzést elállító gumigyűrű lőhető fel. A gyomor és nyombél területén nincs érző ideg, így a beavatkozás fájdalommal nem jár.

A kivett szövetminta mikroszkóp alatt vizsgálható, vagy gyorsteszttel kimutatható belőle a gyomorhurutot, fekélyt okozó baktérium, a Helicobacter pylori.

Előkészítés

A vizsgálat éhgyomorra történik, általában reggel vagy a délelőtti órákban.

Vizsgálat előtt 12 órás éhezés szükséges. Innia sem szabad közvetlen gasztroszkópia előtt. A dohányzás fokozza a gyomornedv-termelést, ezért a vizsgálat előtt lehetőleg a cigarettázást is kerülnie kell. Vannak bizonyos gyógyszerek, melyet nem szabad a vizsgálat előtt kihagyni, mint pl. epilepsiások vagy magas vérnyomás betegek, illetve szívbetegek speciális gyógyszerei. Mindig külön egyeztesse orvosával!

A garatot, szájüreget a vizsgálat előtt általában Lidocain spray-vel elérzéstelenítik, ezt sem kifejezetten a fájdalom, hanem a garatreflex (öklendezés, hányás) kiiktatása céljából. Más fájdalomcsillapítóra, nyugtatóra, injekcióra rendszerint nincs is szükség, bár van, ahol adnak enyhe nyugtató injekciót.

A vizsgálat előtt a kivehető fogakat ki kell venni.

Figyelem!

Ha a beteg vérzékenységben szenved vagy véralvadásgátló gyógyszert szed, a vizsgálat előtt feltétlenül közölnie kell az orvosával, mert ilyenkor szövetminta vétele esetén a szokottnál nagyobb mértékű vérzés léphet fel, amit nehéz lehet uralni!

Jó, ha tudja

Sokat segít orvosnak, betegnek egyaránt, ha a vizsgálat közben a beteg az orrán keresztül lassan, nyugodtan veszi a levegőt, ha az arcát lefelé fordítja, hogy a benne összegyűlő nyál ne a garat és a légcső felé folyjék, hanem a szájból kifelé. A megfulladástól nem kell tartania, a gasztroszkóp a nyelőcsőben van, levegőhöz pedig a légcsőn keresztül jut.

A vizsgálat után a spray-től még 1-2 óráig zsibbadt marad a garat, ezért addig nem szabad ennie-innia, mert félrenyelhet.

Veszélye

A nyelőcső, gyomorfal kilyukadása, de ez igen ritka. Szövettani mintavétel után vérzés előfordulhat.

Fájdalom

A vizsgálat általában nem kifejezetten fájdalmas, de kellemetlen érzéssel jár. A levegő-befújás puffadást, feszítő érzést okozhat.

Lelet

Rendszerint könnyen és jól értelmezhető. Leírásra kerül, hogy meddig sikerült levezetni az eszközt (általában a nyombélbe), van-e ezen a szakaszon nyálkahártya-eltérés, gyulladás, fekély, daganat, vérzés, történt-e szövettani mintavétel. Szó lehet arról, milyen további vizsgálatokra lehet szükség (pl. gyomorröntgen, nyelésröntgen).

Vastagbéltükrözés menete (Colonoscopia)

Jelenleg még mindig a vastagbél-tükrözés a legmegbízhatóbb a bélbetegségek megítélésében, a diagnosztika mellett terápiás lehetőséget is ad, így az egyéb vizsgálómódszerek alkalmazása során észlelt eltérések is colonoscopia elvégzését teszik szükségessé.

A colonoscopia a végbél (rectum), a szigmabél, a vastagbél illetve a vékonybél-vastagbél átmenet vizsgálatára szolgáló eljárás, melynek során a vizsgáló a nyálkahártya valós képét Erre a célra videoendoszkópokat használunk Ez 130-150 cm hosszú, hajlékony, irányítható véggel rendelkező, ujjnyi vastag eszköz végén mini-videokamera van, melynek jelét a vizsgáló külső monitoron figyeli. A vizuális megtekintéshez világítás is szükséges, ezt nagy fényerejű, hideg fényforrás biztosítja. Lehetőség van a vizsgálat során levegő és víz bejuttatására és szívással való eltávolítására, melyek szintén szükségesek a vizsgálat elvégzéséhez.
A vizsgálat során a diagnosztika mellett terápiás beavatkozás is történhet (polip-eltávolítás, vérzéscsillapítás, biopsziás mintavétel szövettani vizsgálatra).

Megfelelő előkészület elengedhetetlen az alapos vizsgálathoz.

• A vizsgálat 3-4 napos étrendi (rost-, salakszegény étrend, ezeken a napokon az apró magvas ételek is kerülendők) és gyógyszeres előkészítést (hashajtást) igényel.
  • Általában a vizsgálatot megelőző napon már csak folyadék fogyasztását javasoljuk (kb 3 l) és a hashajtó bevételét. Speciális hashajtó, melyet orvosa ír fel az ön számára.
  • Folyadék lehet: szűrt húsleves leve, szűrt almalé vagy fehérszőlőlé, tea és szénsav mentes víz. ( Piros színű ital, kávé és szénsavas ital nem javasolt!)
  • Létezik a mai modern hashajtók között olyan, amelyik ízesített, ill. olyan hashajtó is, amelyhez nem szükséges vizsgálat előtt külön beöntés.
  • A vizsgálatot általában bódításban végezzük, bódító-fájdalomcsillapító injekció segítségével. Ezt követően rövid megfigyelés, pihenés szükséges illetve a gépjármű-vezetés tilos.
  • Tekintettel arra, hogy a beteg bódult, mindenképpen kísérővel érkezzen!
  • A terápiás beavatkozások előtt szükséges a friss vérkép, vérzési és alvadási paraméterek ismerete (vérvétel) illetve véralvadásgátló (Syncumar, Marfarin) vérlemezke-gátló (Aspirin, Astrix) szerek szedésének átmeneti felfüggesztése.-Vizsgálat megbeszélésekor mindenképpen jelezze, ha szed ilyen típusú gyógyszert!
  • A vizsgálat elvégzéséhez írásos beleegyezés szükséges.

Hogyan zajlik a vizsgálat?

A vizsgálat során a páciens a bal oldalára fekszik felhúzott lábakkal. A vizsgálat alatt, az orvos utasítására, asszisztensi segítséggel a hátára esetleg jobb oldalra illetve ritkán hasra is kell fordulnia a páciensnek. Az eszközt csúszást elősegítő zselével kenjük be, majd óvatosan a végbélbe vezetjük. A vizsgálat során a bélnyílást levegő befúvásával illetve időnként víz bejuttatásával feltágítjuk. A vizsgálat célja, hogy a vakbélig, illetve a vékonybél-vastagbél beszájadzásig jussunk el. Ennek időtartama 10-40 perc lehet. A vizsgálat alatt az eszköz által provokált székelési ingert, a befújt levegő miatt haspuffadást, hasi görcsöket, a beleket borító hashártyalemezek feszülése miatt hasi fájdalmat érezhet a páciens. Azon pácienseknél, ahol hasi műtétek összenövéseket okoztak, ezek a panaszok gyakrabban jelentkeznek. A gyógyszeres előkészítés szédülést, hányingert, hányást, csuklást okozhat. A vizsgálat befejezését követően a páciens azonnal leletet kap, mennyiben szövettani mintavétel történt, annak eredménye 1-2 hét múlva várható. Ha terápiás beavatkozás is történt, ennek kockázatától függően intézeti megfigyelés is szükséges lehet.

A vizsgálat során szövődményként bélátfúródás, a polip eltávolításának helyén vérzés jelentkezhet. Ez utóbbi általában endoszkópos úton ellátható, előbbi műtétet igényel