Nyombélfekély ( 9 )

A nyombélben leggyakrabban az ugynevezett peptikus fekély alakul ki, mely a gyomorsav túltermeléssel összefüggésbe hozható kórkép . Általában középkorúakban kialakuló, gyógyulásra hajlamos, ám vissza-visszatérő elváltozásokról van szó.

Kinél fordul elő?

• " O" vércsoportú egyéneknél
  • egyes krónikus betegségek pl. idült veseelégtelenségben, hyperparathyreosisban (mellékpajzsmirigy túlműködés),
  •  ischaemiás szívbetegségben ( szív érelmeszesedés )  szenvedőknél gyakrabban alakul ki  fekélybetegség.
  • A fekélybetegség kialakulására hajlamosít a Helicobacter pylori fertőzés, pszichés stressz,  alkoholfogyasztás, és a dohányzás is.
  • Egyes betegek a nyombélfekély kialakulására genetikailag hajlamosabbak.
  • Egyes gyógyszerek után, mint pl. a NSAID fájdalomcsillapítok, diclofenac, aspirin tartalmúak, steroidok

Milyen tünetek esetén gondolunk nyombélfekélyre?

Általában gyomortáji szúró, égető fájdalom a vezető tünet, mely jellegzetesen éjszaka jelentkezik, étkezésre enyhül, majd étkezést követően 1-3 órával ismét kialakul. Az ilyen típusú betegek sokszor eszegetnek, éhgyomor fokozza panaszokat. Savas ízű felböfögés is kísérheti  a  kórképet. Egyéb tünetek lehetnek

Testsúlycsökkenés, hasi diszkomfortérzés, puffadás , hányinger, hányás, jobb bordaív alatti, ritkábban  jobb alhasi vagy köldök körüli fájdalom, epigastrialis ( gyomorszáj táji ) fájdalom étkezés előtt, epigastrialis fájdalom étkezés után 1-3 órával , epigastrialis fájdalom, mely antacidokra( savcsökkentő) enyhül, epigastrialis fájdalom, mely éjszaka fokozódik , epigastrialis fájdalom, mely étkezésre csökken , gyomorégés , ritkábban vérhányás (kávéaljszerűszerű), fekete székletürítés (szurokszéklet), bordó székletürítés