Májzsugorodás ( 32 )

Amikor a májsejtek elpusztulnak, végső stádiumban egy máj alakú kötőszövetet találunk, mely funkcióját ellátni nem tudja. A máj sokáig regenerálódik, de egy bizonyos ponton túl már tüneteket okoz.

Minden krónikus májártalmat okozó betegség végstádiuma a májzsugor. Ennek két következménye lesz. Az egyik, hogy a máj minden funkciója romlik, valamint a bél felől érkező vér elfolyása a máj felé nehezített lesz.

• A funkcióvesztés következtében sárgaság jelenik meg, a vizelet sötétté válik. Romlik a máj fehérjeszintézise. Emiatt kezdetben az izomzat fehérjéinek felhasználása miatt a karok, lábak elvékonyodnak. Később a vérben keringő fehérjék hiánya miatt a beteg lába vizenyőssé, duzzadttá válik.
  • A hasban folyadék képződik (hasvízkór vagy ascites), emiatt a haskörfogat megnő, feszes lesz, nagy mennyiség esetén a légzést is nehezíti.
  • Tartós hasi folyadékgyülem esetén hasfali, legtöbbször köldöksérv fejlődik ki.
  • Az alvadási fehérjék hiánya miatt gyakori a vérzékenység, orrvérzés, vagy sérülés utáni tartós vérzés formájában.
  • A hormonok lebontásának zavara miatt férfiakban is a női nemi hormonok túlsúlyba kerülnek, az emlő megnagyobbodik, a herék sorvadnak, a férfias testszőrzet megkevesbedik.
  • Nem ritkán impotencia kíséri.
  • mellkas bőrén pók alakú apró vénatágulatok láthatók.
  • A beteg tenyerén, talpán a bőr vérbő.
  • A vér áramlási akadálya miatt a nyelőcső alsó szakaszának nyálkahártyája alatt a vénák kitágulnak, melyek a májat elkerülő utat biztosítanak. (Nyelőcső visszeresség) Nagy veszélye, hogy a tágult vénák könnyen megrepednek, súlyos vérzést hozva létre.
  • Kitágulnak az aranyeres vénák is, innen is származhat vérzés.
  • Ezek a betegek fogékonyak a fertőzésekre, melyek sokszor tünetmentesen zajlanak, ugyanakkor a máj állapotát jelentősen rontják.
  • A jobb bordaív alatti fájdalom ritka tünete a májbetegségnek. Sokkal gyakrabban fordul elő az epeutak megbetegedéseiben. Nagy ciszta, vagy gyorsan növő daganat azonban okozhat fájdalmat.
  • Ugyancsak tompa, állandó fájdalmat provokál, ha a májból kivezető vénák elzáródnak.
  • Súlyos májelégtelenség esetén romlik a beteg tudata, zavart viselkedés, aluszékonyság figyelhető meg. Végstádiumban kóma alakul ki, valamint romlik a vesefunkció, teljes vese leállás alakulhat ki.