Reflux betegség (GERD, GORB) ( 4 )

Figyelmeztető jelek

gyomorégés a szegycsont mögött keletkezik, és az érzés a mellkas, illetve nyak felé sugárzik. Leggyakrabban étkezés vagy lefekvés után egy órán belül lép fel, és akár 1-2 óráig is eltarthat. Az étkezés, a fekvő testhelyzet vagy az előrehajlás fokozhatja a tüneteket. A gyomorégés mellett gyakran egyéb panaszok is jelentkeznek. Ilyen lehet a torokban jelentkező maró érzés, gombócérzés,  vagy a savanyú íz a szájban. Néha horkolást, nyelvégést, fokozott nyálképződést okoz a betegség, illetve sok refluxos beteg panaszkodik böfögésre, csuklásra, émelygésre, hányingerre is, mások számára pedig a korai teltségérzés és a hasi puffadás jelent gondot. A szájüregbe visszajutó sav fogszuvasodást és egyéb fogászati betegségeket is okozhat. Éjszaka száraz köhögés, aszthmás panaszok fokozódása is lehet tünet. Sőt, gyakran mellkasi fájdalmat jelez a beteg, vagy éppen fül-orr-gégészeten hívják fel a beteg figyelmét refluxra.

Miért jön létre reflux betegség?

A gyomor normál működésénél a nyelőcső alsó záróizma jól működik, még így is előfordulhat, hogy egyszer-egyszer renyhébben zár és a gyomor savas tartalma vissza regurgital a nyelőcsőbe. Ez még nem tekinthető kórosnak.

•          Néha előfordul, hogy alkatilag kevéssé zár a nyelőcső alsó záróizma, így gyakran visszacsorog a gyomortartalom a nyelőcsőbe.
  •          Az alkati adottságon kívül bizonyos élelmiszerek is nagyban befolyásolják a záróizom működését. A nagy volumenű, zsírdús ételek, a koffein, a csokoládé, a túlfűszerezett, a túl erős-savanyú vagy akár a mentolos ételek, tömény édes, mint a csokoládé, méz, vagy alkohol és más ételféleségek elernyesztik ezt a záróizmot, és elősegítik a betegség kialakulását. Az élelmiszereken túl bizonyos gyógyszerek is csökkentik a záróizom tónusát, mint például az asztmaellenes szerek, bizonyos szívgyógyszerek, vagy a nyugtatók.
  •           Dohányzás során felszabaduló nikotin  szintén elernyeszti a záróizmot
  •          Közismert az is, hogy a stressz állapot is fokozhatja a betegség tüneteit.
  •          Az olyan ételek, mint a citrusfélék vagy a paradicsom, illetve a szénsavas üdítők és magas savtartalmú gyümölcslevek a gyomorsav termelés fokozása révén súlyosbítják a tüneteket.
  •          Befolyásolja a betegség kialakulását a rekeszsérv egyidejű fennállása is. A rekeszsérv nem más, mint a mell- és hasüregünket elválasztó rekeszizmon a nyelőcső átlépésére szolgáló nyílás kitágulása. A tágulaton a nyelőcső hasi szakasza felkerülhet a rekeszizom fölé, sőt akár a gyomor legfelső része is ide kerülhet.
  •          Szerepe van a refluxban a hasűri nyomás fokozódásának is. Nyomásfokozódást okozhat a hasüregben a köhögés, tüsszentés, nevetés vagy pl. a telt húgyhólyag vagy a terhesség miatt megnagyobbodott méh is. Szoros ruházat, övek használata.
  •          Károsan befolyásolja a refluxot az elhízás is. A plusz kilók hatására ugyanis a gyomor számára még kevesebb hely jut a hasüregben, ezáltal a nyelőcső és gyomor közti izomra is nagyobb nyomás hárul.
  •          Gyakori a reflux csecsemőkorban is. Ennek oka, hogy ebben a korban a már sokat emlegetett záróizom működésének idegi szabályozása még éretlen. Ilyenkor a csecsemők sokat buknak, esetenként hánynak is. Ez az állapot az idő múlásával (az izomrendszer fejlődésével, a függőleges testhelyzettel) rendszerint magától rendeződik
  •          A terhesség alatt termelődő sárgatest-hormon elernyeszti a korábban már említett, gyomor és nyelőcső között elhelyezkedő záróizmot. Később a megnövekedett méh elmozdítja eredeti helyzetéből a gyomrot, és alulról nyomást is gyakorol rá. A terhelés a rekeszizmot is kimozdítja, ezáltal nő a nyílás, ahol a nyelőcső áthatol a rekeszizmon. Mindez tovább könnyíti a savas tartalom visszafolyását. A terhesség vége felé, amikor már az alsó bordákra is nyomás nehezedik, különösen súlyos lehet a gyomorégés.