A vastagbél mirigyeiből kiinduló rosszindulatú daganat ( 13 )

A végbél- és vastagbélrákok döntő többsége egy rákmegelőző állapotból - ún. polipból - alakul ki. Ez a folyamat több évig tarthat. Ha a betegséget ebben a stádiumban fedezik fel, akkor szinte 100%-os a gyógyulás esélye. A polipok zöme véletlenszerűen fordul elő, de 2-3%-uk kialakulásánál örökletes tényezők is szerepet játszanak.

A vastagbél idült (krónikus) gyulladásos állapotai közül a nyálkahártya kifekélyesedésével járó úgynevezett colitis ulcerosa és a Crohn-betegség jelentenek még fokozott veszélyt a rák kialakulásában.

A végbél- és vastagbélrák azon daganatos megbetegedések közé tartozik, amelyeknél a legkifejezettebben figyelhető meg a családon belüli halmozódás!

A vastagbélrákok 60-65%-a polipokból és a colitis ulcerosa talaján alakul ki. A többi 30-35% hátterében azonban olyan genetikai hibák állnak, amelyek következtében a sejtek örökítőanyagában (DNS) fellépő hibák nem kerülnek megfelelően kijavításra (a DNS-hibajavító gének hibája).

E génhibák lehetnek örökletesek vagy szerzettek. (Utóbbi esetben egy olyan génszakasz megváltozásáról van szó, amely normális állapotban a hibajavító gén működését indítja be.) Mindkét esetre jellemző azonban, hogy az így kialakuló rákok sokkal jobb prognózisúak, mint a polipokból kifejlődő esetek, nehezebben adnak áttétet, és sokkal jobb a túlélési arányuk is.

Mikor gondoljunk vastagbélrákra?

Vastagbélrák tünetei esetén különbség van a jobb oldali daganatok tünetei és bal oldali vastagbélrák tünetei között. Jobb oldali daganatok során lassú szem számára észrevehetetlen vérzés (occult vérzés) során kialakuló vashiányos vérszegénység tünetei hívhatják fel a figyelmet.  A vashiány vérszegénység vezető tünete a sápadt bőr, gyengeség, fáradékonyság.  Itt a bél tágulékonyabb, jóval nagyobbra tud  nőni, mire a belet elzárja, gyakran a hasfalon át is tapintható a daganat. Széklet vérteszt pozitivitása segíthet, de nem perdöntő.

Bal oldali daganatok esetén jóval hamarabb megváltozik a székelési szokás szorulás és hasmenés váltakozhat, a széklet vékonyabbá válhat, a székletben gyakori a vér. Jóval hamarabb elzárja a bélátmérőt és kialakul a bélelzáródás. Mint minden daganat, a vastagbéldaganat is fogyással járhat.

Végbéldaganatok esetén a vérzés még kifejezettebb lehet, de a paciens sokszor aranyeres vérzésre gondol. Kiemelendő, hogy bélbetegséggel küzdő  pacienseknél a rendszeres szűrés elengedhetetlen.

Primer prevencióban törekszünk arra, hogy korai polyp stádiumban eltávolítsuk a bélnövedékeket. Akinek családjában előfordult vastag és végbéldaganat, javasolt 40-50 éves korban szűrés jelleggel vastagbéltükrözés, vagy Ct-colonoscopia, ill. fiatalabb kori vastagbélrák előfordulása esetén a következő nemzedék szűrése 10 ével korábban javasolt, mint ahogy a daganat kiderült.